یاتاقانهای ثابت درواقع نقش تکیهگاه میللنگ را بازی میکنند و با اتصال حول محور ثابت میللنگ، لقی آن را نسبت به پیستون و بلوک سیلندر تنظیم میکنند. ازآنجاییکه میللنگ هنگام حرکت چرخشی تمایل به حرکت رفت و برگشتی هم دارد، یاتاقان ثابت این تمایل را که همان لقی میللنگ است کنترل و از ضربههای احتمالی به آن جلوگیری میکند. در این نوع یاتاقان که یاتاقان میللنگ هم نامیده میشود، یکی از دو نیمدایرهٔ یاتاقان از یک سمت به بلوک سیلندر متصل است و نیمدایره دیگر پس از پیچیدن حول محور میللنگ به آن پیچ و مهره میشود. در موتورهای چهار سیلندر که رایجترین نمونههای مورداستفاده در صنعت خودروسازی محسوب میشوند، پنج یاتاقان ثابت میللنگ را نگه میدارند. این یاتاقانها سوراخدار تعبیه میشوند تا روغن و روان کنندهها از طریق این سوراخها به میللنگ رسیده و حرکت چرخشی میللنگ سادهتر شود. حدفاصل این سوراخها نیز شیارهایی تعبیه شده تا روغن در آنها مانند جوی جریان پیدا کند.