همانطور که در جدول ضمیمهشده میتوانید مشاهده نمایید، ۸ مدل از ۱۰ خودروی برتر فروش چین در نیمه اول سال ۲۰۲۵، ساخت برندهای داخلی هستند. همچنین ۱۲ مدل از ۲۰ خودروی محبوب، به خودروسازان چینی تعلق دارند. از بین تمامی مدلها هم، خودروی جیلی ژئوم شینگ یوان پرفروشترین بوده و با اختلافی محسوس در صدر جدول قرار گرفته است. نکته تأمل برانگیز اینکه نام بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران، در این جدول دیده نمیشود.
جیلی ژئوم شینگ یوان با قیمت پایه ۶۹,۸۰۰ یوان (حدود ۹,۹۰۰ دلار آمریکا) با جذب ۲۰۴,۹۴۰ مشتری در نیمه اول سال جاری، توانسته صدر جدول را به خود اختصاص دهد. این خودرو نه تنها عنوان پرفروشترین را کسب کرده، بلکه تنها مدل حاضر در لیست است که فروش آن از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه فراتر رفته است.
رتبه دوم به بی وای دی سیگال اختصاص دارد که با فروش ۱۷۴,۹۱۲ دستگاه و میانگین فروش ماهانه نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه، همچنان یکی از گزینههای محبوب بازار محسوب میشود. تسلا مدل Y نیز با فروش ۱۷۱,۴۹۱ دستگاه در رتبه سوم ایستاده؛ این کراس اوور آمریکایی اگرچه در رتبهبندی کلی سوم است، اما عنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی لوکس بازار چین در بازه قیمتی بالاتر از ۲۰۰,۰۰۰ یوان (حدود ۲۸ هزار دلار) را در اختیار دارد.
جایگاه چهارم به خودروی محبوب هونگ گوانگ مینی EV رسیده که با فروش ۱۷۱,۰۶۴ دستگاه همچنان جایگاه خود را در بازار خودروهای کوچک الکتریکی حفظ کرده است. پس از این مدل، بی وای دی چین پلاس با فروش ۱۶۳,۶۰۳ دستگاه در رتبه پنجم حضور دارد.
نکته جالب توجه، صعود شیائومی SU7 در بازار خودروهای برقی است که با اختلافی نه چندان زیاد به تسلا مدل Y نزدیک شده است. تحلیلگران معتقدند پس از راهاندازی فاز دوم کارخانه شیائومی و افزایش ظرفیت تولید، دو خودروی SU7 و YU7 میتوانند به رقبای مستقیم تسلا مدل ۳ و مدل Y در بازه قیمتی مشابه تبدیل شوند.
آمار فروش نیمه اول سال ۲۰۲۵ گویای یک تغییر مهم در ساختار بازار خودروی چین است؛ جایی که برندهای بومی با نوآوری در خودروهای الکتریکی و هیبریدی، موفق شدهاند حتی از بازیگران بزرگ بینالمللی چون تسلا نیز پیشی بگیرند. آینده این بازار رقابتی به شدت وابسته به پیشرفت فناوری، ظرفیت تولید و پاسخ سریع به نیازهای مصرف کنندگان خواهد بود و هر برندی که نتواند خود را با سرعت تحولات همگام کند، به راحتی سهم خود را از دست خواهد داد.